Porady dla pracodawców od portalu Praca.pl

Portal Praca.pl przygotował dwa artykuły, które mogą być przydatne dla pracodawców do przeprowadzenia udanego procesu rekrutacyjnego oraz zapewnienia pracownikom optymalnych warunków pracy.

1) Pierwszy artykuł poświęcony został kosztom, jakie niesie za soba nieudany proces rekrutacyjny. 

Jak wynika z badań, koszt nieudanej rekrutacji na stanowisko, na którym pracownik zarabia 5963 zł brutto, wynosi około 92 tysiące złotych. Według badań przeprowadzonych niezależnie przez Sedlak & Sedlak i PwC całkowity koszt zastąpienia odchodzącego pracownika to równowartość jego rocznego wynagrodzenia. Według SHRM im wyższe stanowisko, na którym została zatrudniona niewłaściwa osoba, oraz im dłuższy czas jej pracy w danej firmie, tym wyższe koszty.

Chcąc obliczyć koszt rekrutacji pracownika, która nie kończy się osiągnięciem pożądanego efektu, należy wziąć pod uwagę min. 
wartość wynagrodzenia brutto pracodawcy na danym stanowisku pracy oraz liczbę miesięcy przepracowanych przez pracownika na tym stanowisku; wartość kapitału intelektualnego, który tracimy wraz z odejściem pracownika; poniesione już wcześniej koszty rekrutacji odchodzącego pracownika; koszty szkoleń i badań lekarskich; koszty ewentualnej odprawy, itp. 

Co więc należy zrobić, aby przeprowadzić udaną rekrutację, a tym samym uniknąć opisanych wyżej kosztów?

  • zaplanuj rekrutację - nie rekrutuj w pośpiechu
  • stwórz personę kandydata oraz profil kompetencyjny stanowiska pracy
  • zdefiniuj i opisz wybrane kompetencje potrzbne do wykonywania danej pracy
  • wykorzystaj narzędzia HR do poszukiwań odpowiedniego kandydata - róznorodne testy, wywiady, metodę Assessment & Development Center, wewnetrzne programy poleceń, tworzenie wsłanej bazy potencjlanych kandydatów, tp.

Całość artykułu można znaleźć na stronie: https://www.praca.pl/poradniki/dla-pracodawcow/koszty-rekrutacji-pracownikow-jak-je-obnizyc-w-twojej-firmie_pr-8293.html 


2) Drugi artykuł dotyczy pomocy psychologicznej jako istotnego elementu benefitów pracowniczych.


Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że na depresję cierpi łącznie około 280 mln ludzi.  Depresja i inne choroby o podłożu psychicznym bardzo często dotykają osoby w wieku 20-40 lat, a więc aktywne zawodowo, na których ciąży dodatkowo ogromna presja związana z rozwojem kariery, sprawdzeniem się w roli społecznej czy utrzymaniem rodziny. Coraz więcej pracodawców zaczyna dostrzegać, że ich pracownicy mogą potrzebować wsparcia, a do modnych słów na rynku pracy dołącza tzw. wellbeing, dbanie o dobrostan osób zatrudnionych np. poprzez profesjonalne konsultacje psychologiczne w miejscu pracy.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników może mieć różne formy. Przed wybraniem jednej z opcji warto nie tylko zastanowić się nad możliwościami firmy, ale i potrzebami Twoich pracowników. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie ankiety wśród pracowników.

Pierwszą opcją, jaką ma pracodawca, jest zatrudnienie psychologa w firmie. Taki gabinet w biurze ma swoje wady i zalety. Plusem jest oczywiście dostępność specjalisty na miejscu. Pracownik ma możliwość skorzystania z pomocy natychmiast w czasie pracy. Co więcej, psycholog może asystować w trudnych dla przedsiębiorstwach sytuacjach, np. w przekazywaniu złych wieści dotyczących cięć budżetowych, w rozwiązywaniu konfliktów itp.

Pracodawca musi mieć jednak świadomość, że zorganizowanie gabinetu psychologicznego w firmie ma też poważną wadę. Wiele osób wstydzi się swoich problemów mentalnych i stara się je ukryć przed innymi – w szczególności współpracownikami oraz szefem! Takie osoby być może nie wejdą do gabinetu zlokalizowanego w siedzibie firmy.

Po drugie pracodawca może podpisać umowę z poradnią psychologiczną lub konkretnym specjalistą prowadzącym własny gabinet. Dzięki temu zatrudnieni będą mogli indywidualnie umawiać się na wizyty po pracy zgodnie ze swoimi potrzebami. Warto pamiętać, że skorzystanie z wizyty u psychologa jest możliwe w ramach wielu pakietów prywatnej opieki medycznej – warto o tym przypomnieć podwładnym przy okazji promocji zdrowia w swoim przedsiębiorstwie.

Trzecią opcją jest okazjonalne zapraszanie do firmy psychologa, psychoterapeuty. Może on organizować spotkania na tematy związane np. z rozwojem umiejętności miękkich, współpracą z innymi, radzeniem sobie ze stresem, sesje wellbeingowe itp. Najlepiej, jeśli nie będą to jedynie wykłady, ale też zajęcia praktyczne, np. ćwiczenia w grupach.

Niezależnie od psychologicznego wsparcia organizowanego w miejscu pracy, warto pomyśleć także narzędziach i metodach wsparcia psychologicznego, jakich dostarcza obecnie świat cyfrowy. Część specjalistów w dziedzinie psychologii prowadzi sesje i konsultacje również online. Ponadto warto zastanowić się nad ciekawymi webinarami, kursami wideo czy e-bookami dotyczącymi samorozwoju lub redukcji stresu. Oferta na rynku jest obecnie bardzo bogata.

Całość artykułu wraz z ważnymi numerami telefonów, pod którymi można uzyskać wsparcie psychologiczne, znajduje się na tej stronie internetowej.

(skrótowe opracowania na podstawie portalu praca.pl)

    Publikacje

    Data dodania
    1 marca 2024